Mazda Motor Company отпразнува своя 100-годишен юбилей. За да почете тази важна дата, компанията ще започне „Година на събитията“ в знак на почит към историята си.

Основана като „Toyo Cork Kogyo Co., Ltd“ на 30 януари 1920 г, японската фирма се стреми да „поставя под въпрос общоприетите практики и да измисля нови пътища в инженеринга и дизайна, които другите считат за невъзможни”. Пътешествието на Mazda започва с производството на машинни инструменти, но след това през 1931 г. пристига първото превозно средство на компанията – триколесният „камион“ Mazda-Go – DA. Принципът е примитивен, но ефективен – мотоциклет с обем на мотора 482 куб.см. и ремарке, които са съчетани в едно.

През 1960 г. е разкрит първият лек автомобил на компанията – R360, който разполага с 365-кубиков двигател с въздушно охлаждане и 16 к.с. Но истинската сензация се случва година по-късно, когато Mazda подписва споразумение за разработване на ванкелов двигател, заедно с германската фирма NSU.

През 1967, Cosmo Sport става първия в света сериен спортен автомобил, който е задвижван от роторен двигател. Дебютът му е на автомобилното шоу в Токио, като шестте години брутална и болезнена разработка, най-после се отплащат.

В следващите години, Mazda Motor Company (както е официално преименувана през 1984 г.) става първата японска марка, спечелила 24 часа на Льо Ман през 1991 г. Заслугите за това са на 787B – чудовищен автомобил с четири-роторен 2,6-литров агрегат, ниско тегло и невероятен звук, който трудно се забравя. RX-7 (един от най-популярните спортни автомобили до ден днешен) спомага за популяризирането и повечето продажби на автомобили с този тип задвижване.

Легендата MX-5/Miata, която излиза на бял свят през 1989 г., е лекият двуместен автомобил, който остава най-продаваният роудстър досега, като през 2016 г. (вече в четвъртата си генерация) надминава летвата от 1 милион произведени броя.